Omschrijving
Nederland Zingt met Pinksteren (1), 11 mei 2008
De Rotterdamse Rabbijn Brodman woont in Israël waar hij hoofd is van een joods-orthodoxe opleiding. In Rotterdam heeft hij de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog nog meegemaakt, en hij overleefde de concentratiekampen. In Nederland praat hij met ds. Arie van der Veer over de verschillen en overeenkomsten tussen Pinksteren en het joodse Wekenfeest. Ook houdt hij de meditatie. De meditatie en gesprekken worden afgewisseld met koor- en samenzang.
Meditatie
Op de televisie zie je ze bijna nooit samen. De geestelijken van het Joodse en het christelijke geloof gaan al eeuwenlang hun eigen weg. Tweeduizend jaar christendom kenmerkte zich zelfs door vervolging van Joden.
Je zou Joden en christenen familie kunnen noemen. Weliswaar een familie die heel erg uit elkaar gegroeid is. Toch hebben het christelijke en het Joodse geloof veel, heel veel gemeen. De Tenach van de Joden is het Oude Testament van de christenen. Christenen vieren Pasen en Pinksteren. Joden kennen deze feesten ook. Het is geen verre familie.
Het is goed om elkaar weer te ontmoeten.
En dat hebben we gedaan. Een rabbijn en een dominee.
We spraken samen over Pinksteren.
Joden noemen dit feest Shavuot. Ook zij vieren dit feest vijftig dagen naar Pesach. Pinksteren is voor hen het feest van de volle oogst maar vooral ook van het ontvangen van de wet, de Thora. Pesach is een heel belangrijk feest waarin zij hun vrijheid vieren, de uittocht uit de slavernij van Egypte. Maar welke inhoud zij behoren te geven aan deze vrijheid hoorden zij 50 dagen later. Toen gaf God zijn wet. Al het geestelijke en religieuze begint pas vanaf Shavuot.
Christenen vieren op Pinksteren de uitstorting van de Heilige Geest: God, die hen troost en leidt. Niet even maar voor altijd. Dankzij het verzoenend werk van Jezus Christus. Voor hen is Pasen ook de bevrijding van de slavernij van de zonde. Ook voor hen is Pinksteren ook het begin van het nieuwe leven. Het cruciale verschil in dat alles is de persoon en het werk van Jezus Christus. De Heilige Geest is voor hen dan ook de Geest van God, de Geest van Jezus Christus.
De rabbijn en de dominee.
Ze wisten van de grote verschillen. Maar ontdekten ook hoeveel gemeen ze hebben.
Ook op Pinksteren.
Kijk en luister.
----------------------------------------
Nederland Zingt met Pinksteren (2), 12 mei 2008
Een korte aflevering van Nederland Zingt op Tweede Pinksterdag. Ds. Arie van der Veer duikt met Rabbijn Brodman in het boek Psalmen, naar aanleidig van het pinksterfeest. Verder houdt ds. Van der Veer de meditatie. De gesprekken en mediatie worden afgewisseld met koor- en samenzang.
Meditatie
Christenen zingen in de kerk de psalmen. Ze zijn bijzonder geliefd. Vroeger waren het de eerste religieuze liederen die je als kind op de lagere school leerde. In de kerken zijn vaak heftige en emotionele discussies welke berijming van de psalmen de beste is. Ook is het niet buiten kijf hoe de melodie moet worden gezongen...
Toch zijn de echte psalmen niet van Nederlandse makelij. Ook christenen hebben het copyright niet. Het zijn de liederen van Israël. Ze staan in het boek van het Joodse geloof, de Tenach. Het boek dat christenen het Oude Testament noemen.
Christenen kregen hun geloofsliederen van de Joden. Zij zongen de psalmen het eerst. De dichters waren Joodse dichters. Ook al zullen ook de Joodse gelovigen belijden dat de psalmen niet zomaar wat liederen zijn. God gaf aan hen de psalmen.
In deze uitzending spreken een rabbijn en een dominee met elkaar. Ze spraken over vele onderwerpen. Over Pinksteren. Over de psalmen. Een rabbijn zong voor de dominee één van zijn meest geliefde psalmen.
De rabbijn overleefde met zijn moeder en zuster de verschrikkingen van verschillende concentratiekampen. Van de duizenden kinderen die daar omkwamen mocht hij die verschrikkingen overleven. Moeder leerde hem in die tijd al de psalmen. Psalmen die hun hoop maar ook hun wanhoop vertolkten. Hun blijdschap en hun verdriet. Maar bovenal hun vertrouwen op God.
De psalm die de rabbijn en de dominee in deze uitzending lezen is psalm 126. Het is een psalm van de Joden. Maar het is ook een psalm waarin de volkeren aan het woord komen. Tot die volkeren behoort de dominee.
Toen zeiden alle volken:
‘De HEER heeft voor hen iets groots verricht.’
Ja, de HEER had voor ons iets groots verricht.
We waren vol vreugde.
Ook de rabbijn en de dominee.
Kijk en luister.
----------------------------------------
Nederland Zingt op Zondag 18 mei 2008
Michel Rosbergen is van huis uit niet christelijk opgevoed, maar heeft altijd een 'godsbesef' gehad. Als hij meevaart met een christelijke schipper en zin heeft om te lezen, ziet hij een Bijbel liggen. Het lezen hiervan is de eerste stap richting zijn bekering. Ds. Arie van der Veer ontmoet hem bij de Gasunie in Barendrecht, waar hij nu werkt. Samen praten ze over de verandering die het lezen van de Bijbel in Michels leven bracht. Ook houdt ds. Van der Veer de meditatie. Dit alles wordt afgewisseld met koor- en samenzang.
Meditatie
Ons land telt vele kerken. Zwaar en licht, vrijzinnig en conservatief, rooms-katholiek en protestant. Wat moet je, als je niet van jongsaf in zo'n kerk bent opgegroeid en toch meer wilt weten over het geloof?
Michel kwam voor het eerst van zijn leven in een kerk, een heel behoudende kerk. Hij zat met zichzelf in de knoop en zocht naar vrede in zijn hart. Zijn leven tot op dat moment loog er niet om. Hij leidde echt een zeemansleven. Drank speelde in zijn leven een (te) grote rol.
De dominee in die kerk preekte over Openbaring 3: 20. "Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij."
Wat Michel aan de goede en fijne contacten met de dominee overhield, was dat hij besefte dat hij bekeerd moest worden. God moest zijn leven radicaal veranderen.
Ondertussen had Michel ook contact met zijn kapitein. Ook met hem sprak hij vaak over het geloof. De kapitein leerde hem dat hij zich moest bekeren. Hij moest een beslissing nemen en breken met zijn verleden.
Jezelf bekeren of bekeerd worden?
Een actie van God of van Michel?
Het antwoord ligt in de tekst uit Openbaring. Het is beide waar. God klopt aan en ik moet opendoen. Niet de een een beetje en de ander de rest. Nee, beiden voor de volle honderd procent.
Kijk en luister.
Reacties # 0